Ankomst!

• Deputy Leader Johan
  • Contestants Arvid, David, Fredrik E, Herman
  • Visitor Erika

har nu kommit fram till Iran och är (något) utvilade efter nattens flygning! Efter lite slagsmål mot Irans brandvägg mot resten av Internet kommer här vårt första av 8 inlägg från IOI 2017.

Vår färd började i Stockholm, där flera av oss behövde ta bilder på oss för att kunna ansöka om visum vid ankomsten till Tehran.

Arrangörerna hade varit väldigt noga med att vi behövde ha med oss ett visumansökansformulär, två bilder samt försäkringsbevis för att kunna få visum.

Därefter begav vi oss alla till Arlanda, där vi mötte upp Arvid som åkte med tåg från Malmö. Programmeringsgudarna hade varit väldigt tillmötesgående — Arvids SJ-tåg var inte en minut sent.

Efter incheckningen (som gick bra, bortsett en skeptisk blick från incheckningspersonalen när vi sa att vi skulle söka visum på plats) hade vi nästan en timme till godo innan planet gick. Grabbarna passade på att leka lite vid gaten. Kanske var det ett sätt att minska stresskänslorna inför tävlingarna.

Väl på planet blir vi meddelade att London har dåligt väder (ett till synes tautologiskt påstående), med resultatet att det är långa köer på flygplatsen Heathrow. Vi skulle därför inte få åka på ett tag, för att undvika för många samtidiga plan väntandes i luften vid flygplatsen. I och med att vi inte hade särskilt god marginal till vår anslutningsflight mot Tehran blev vi lite småstressade. Detta visade sig vara helt en helt obefogad känsla. Väl på Heathrow var det minst 10 personer kvar i kön till planet när vi kom fram till gaten.

Flygplanet vi åkte med hade blivit ersatt med en annan modell än den som ursprungligen var tänkt. Ledaren Fredriks miljoner bonus-miles gjorde att vi i och med bytet blev uppgraderade till Economy Plus istället för vanlig Economy. Bara det mest lagom är tillräckligt bra för våra svenska hjältar!

Efter en kort flygning kom vi fram till Tehran imorse kring 8-tiden. Väl vid visumansökningen behövde vi inte alls varken foton eller fylla i något formulär. Istället behövdes bara passen och den magiska IOI-logotypen från ett av Fredriks papper, så satt vi snart med visum i passen. IOI-specialservicen fortsatte, med en IOI-funktionär väntandes vid baggagebandet med alla våra väskor redan avplockade. Han drog oss sedan förbi de långa köerna vid tullen efter ett kort utbyte med en tulltjänsteman. Kanske var mutor inblandade? Spekulationerna gick isär.

Redan tidigt på morgonen kände vi värmen när vi gick ut från den luftkonditionerade flygplatsen, i någon minut tills vi kom fram till den luftkonditionerade bussen som tog oss till våra 5- respektive 4-stjärniga hotell (för ledare och gäster respektive deltagare). Frukosten var fortfarande igång trots att klockan var väl över 10 när vi kom fram, något de mycket trötta deltagarna uppskattade.

En måttligt pigg Fredrik

Ankomstdagen tog dock inte slut vid ankomsten. David upptäckte snabbt ett foosball-bord, som trots att det stod utomhus i värmen utnyttjades flitigt.

Några timmar senare bussades vi till Tehrans Bird Garden, en gigantisk park med fåglar. I parken fick vi en guidad rundtur där vi fick möjlighet att se många olika fåglar. Vi konstaterade att det faktiskt var ganska skönt och svalt inne i de tropiska fåglarnas växthus jämfört med utomhustemperaturen.

This slideshow requires JavaScript.

Tyvärr var vi ledare separerade från deltagarna under rundturen, och verkar till vårt stora förtret vara standard under utflykterna — många utflykter är inte ens gemensamma för deltagare och ledare. Vi hoppas att våra tävlanden fixar egna reserapporter från deras utflykter för bloggens (och deras förväntansfulla föräldrars) skull.

Morgondagen är fylld med aktiviteter. Ungdomarna har främst morgonens övningssession att se fram emot, där de har möjlighet att testa sina tangentbord på tävlingsdatorerna och vänja sig vid lokalen, prova på tävlingssystemet och lokalisera godiset. Vi ledare kommer istället under tiden ha två möten med generalförsamlingen — ett för att fastslå tävlingens regler, och ett för att diskutera eventuella problem och frågor som uppkom under övningssessionen.

Efter lunchen kommer vi åka iväg från hotellet till öppningsceremonin, som vi hoppas blir spektakulär.

Slutligen hamnar vi ledare i ett sista möte medans de tävlanden har schemalagd obligatoriskt “rolig” tid. Under mötet kommer uppgifterna inför den första tävlingsdagen (söndag) väljas ut, och översättas av alla ledare — men viktigast kommer ett nytt blogginlägg postas!